Saturday 25 November 2017

Erti Sebuah Perkahwinan

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. Sekarang ni ramai kawan yang dah kearah "mendirikan masjid". Yang dah nampak bertunang bakal berkahwin tak lama lagi. Yang tak nampak dia ni dah bertunang ke atau tak ni, tup2.. bakal menjadi raja sehari.

Indahkan sorokkan pertunangan..?

Tak perlu kecoh2 beritahu satu dunia yang kita ni dah bertunang. Sebab, sebaik2 pertunangan is menyembunyikan.

Begitu juga kalau "in relationship" dengan seseorang.. Tidak perlu hebohkan kepada masyarakat yang dia ni boyfriend kita, yang dia ni girlfriend kita. Kita senyap2 sudah.. Yang tahu pun kita, dia dan orang2 yang terdekat itu sudah memadai.

For my story, setiap kali jumpa kawan yang dah lama tak jumpa, mesti ayat ni diorang cakap

"HJ bila lagi"
"HJ dah ada berpunya ke"
"HJ dah jumpa calon ke"

What do i say..??

I have no answer for this question..

I always tought if that can i get someone in mylife without "couple"..?

How about my life in future..?

Sebab, dari sekolah hinggalah sudah bekerja tak pernah  bercouple with someone. Ada yang minat, suka, nak ajak couple. But, for me is  "berkawan itu lebih baik".

I trust with Allah.. without couple can build a marriage too.

Trust to Allah. Bukankah jodoh, ajal maut kita telah Allah tetapkan di Lauh Mahfuz.
Kenapa risau akan soal itu..? Kenapa sering kita resah hati memikirkan soal itu..?

Ya, hati ini akui amat mencemburui orang2 yang sudah mendirikan rumah tangga. Tapi, diri ini seringkali berkata, biarpun jodohku belum masanya lagi. Ingatkan diriku tentang persiapan untuk kearah itu, dengan mendidik diri dengan ILMU.. Supaya perkahwinan yang terbina dengan ilmu akan terdidik kearah keluarga yang cemerlang, & terbilang.

Dan, doaku biarlah orang yang hadir itu adalah orang yang terbaik. Setiap kelemahan & kekurangan dipikul & diterima bersama. InsyaAllah.. 😅

Peringatan buat diri ini, perkahwinan bukan untuk ayat "kau suka aku, aku suka kau". Tapi, ia lebih kepada bersedia memegang & memikul "AMANAH & TANGGUNGJAWAB" yang berat. Dimana, tanggungjawab ini lah yang akan dipersoalkan nanti.

Bukan mudah..

Sebab itu perkahwinan ini bukan sesuatu perkara yang main2, bukan sekadar trend kahwin awal. Ia memerlukan persiapan rapi.

Bagaimana..??

Dengan ILMU..

Sekian..


8.24 p.m









No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Bercucuk Tanam

 Bismillahirrahmanirrahim.. Hari ni aku terajin nak update blog. HUHU.. So, aku nak share hobi baru aku bercucuk tanam dan bagaimana aku bol...