Sunday 10 February 2019

Lunch ShellOut


Assalamualaikum


Semalam 09-02-2019 (Sabtu) ai try buat shellout you all.. plan memang dah lama dah nak try buat. dari tahun lepas lgi. Cuma kufikirkan duit nak beli brg seafood je. Yelah ketam, udang,  sotong kan mahal.! Tapi, rezeki lebih dan murah aku try jgk lah. Dari dok fikir2 nak buat nak buat tapi tak terbuat2 jgk last2 fikiran tu asyik fikir benda tu jgk. 


Resepi ni aku amik dari IG 'Yatiekitchen'. Dia ni bekerja sbg chef kat Hospital Gleanegles. Dan dia ni dah buat buku resepi sendiri tau starting tahun lepas (2018). Bila korang tgk IG dia mmg penuh dgn masakan. Tapi yg aku suka ttg dia ni tak lokek ilmu share ttg resepi yg dia buat. 


Bercerita ttg resepi shellout ni, gigih aku cari ketam kat Pasaraya CS. Siap pesan kat mak lagi suruh amik ketam, udang, sotong, kerang sementara aku cari barang dapur yg lain. Last2 mak ckp ketam dgn kerang takde. 😑 Pastu, settle semua bayar, singgah jap pgi cari kat Mydin. Pun mcm tu jgk lah. keluar dgn perasaan 'Hampa'. Ehh mmg time skrg bukan musim ketam and kerang ke cmne ni.?? Time taknak ada je melambak kt pasaraya tu. haishhh... 😩


Last2 pegi cari kat Kedai runcit Acheh baru lah ada dua2 ni. Harga pun boleh tahan. 3 ekor ketam je dah RM35. huhu.. tak boleh makan selalu ni. Habis rabak duit pocket kau. 😅 Total semua termasuk kerang dah sampai RM50. Takpelah aku tak kesah. Bukan selalu pun nak makan mewah mcm ni.


Ni penuh satu bekas besar dgn udang, sotong, ketam, lala, n kerang. rebus dulu ye.!


Ni gmbar yg dh masak. 


Haha.. yg lawaknya Abah try makan ni sampai mengalir hingus kt hidung. Pedasss weyyyy..!! Asalnya, aku nak letak serbuk cili sikit je. Aku takde sukat eh main letak je. Pastu, tgk mcm sikit mesti tak pedas ni. Letak lah lagi. Dgn lada putih n lada hitam nya kau letak mmg berdesing lah telinga bila makan.. Sorry to my family. Next time cuba improve lagi. 😂😂😂


Nak resepi ke??? Nah amik ni. 


Resepi ShellOut

- udang /ketam /sotong /kerang /lala (depands pada korang nak letak seafood yg lain pon boleh. no hal). Rebus sekejap ye. Jgn lama, nanti hilang manis seafood korang tu. Dan air rebusan tadi jangan buang.!! Ada gunanya nanti. 
- brokoli /jagung (tak letak sbb takde ganti bunga kubis je) (direbus sekejap) 
- bawang besar 2 biji (blend) 
- bawang putih 1 labu (blend) 
- udang kering 1 genggam (blend) 
- rempah kari ikan (kecik) 
- rempah kari daging (kecik) 
- rempah kari udang (kecik) 
- serbuk cili (1 sudu kecil)
- serbuk lada hitam (1 sudu kecil) 
- serbuk lada putih (1 sudu kecil)  
- garam / bahan perasa / gula
- air stok seafood

Cara Membuatnya :-

- Panaskan sedikit minyak dan butter
- Masukkan bawang besar, bawang putih, dan udang kering yg telah diblend tadi. Masak sehingga naik bau. 
- Kemudian, masukkan 3 rempah tadi semuanya, serbuk cili, lada hitam dan lada putih (ni kalau masak bnyk. kalau korang masak sikit kurangkanlah rempah tersebut. Senang kata 'agak2') 
- Masukkan air stok seafood tadi. Kacau sehingga pecah minyak. 
- Pastu, masukkan garam, bahan perasa, gula. Kacau2 baru masukkan bahan seafood tadi. 
- Done. sedia untuk dihidang

#Make sure Sambal shellout tu jangan lah masak bagi kering sangat. Bagilah berair sikit. Kalau boleh masukkan air stok seafood tu. Bagi rasa aura manisan seafood tu). Okayy you alls resepi dah bagi. Nanti try lah buat kat rumah.


Sekian

10-02-2019
9:19 pm

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Bercucuk Tanam

 Bismillahirrahmanirrahim.. Hari ni aku terajin nak update blog. HUHU.. So, aku nak share hobi baru aku bercucuk tanam dan bagaimana aku bol...