Sunday 3 February 2019

Saguhati CNY


Assalamualaikum.

Now, February time.. So, Chinese New Year is around the corner. Tak prepare ape2 ke. kuih raya, baju raya, persiapan raya? Ehh of course la takkk..!! 😅 Aku tunggu Angpow dari boss je. (jgn cakap aku materialistik ok!) haha.. Aku gurau je. Angpow tu of course tiap2 tahun boss bagi. Bonus pun aku dah dpt hari khamis tu. Alhamdulillah, taklah banyak dan jga taklah sikit. Sebulan gaji. 

Kalau dapat bonus mesti orang kata 'KAYA'. Mana taknya duit gaji lagi, pastu bonus lagi. Guys, aku dapat tu Alhamdulillah sangat2.. Tapi, want say something. Dapat bonus tu kau kena pandai buat kira2. Jangan kau bedal habiskan semuanya. Macam aku. Ha akulah nak cter pasal sape plk.! Macam yg aku dapat ni. Aku terhadkan perbelanjaan aku sendiri. Contohnya untuk gaji aku dah siap2 tolak benda yg wajib contohnya, keperluan dapur, belanja mak ayah, hutang ptptn (mostly, part ni org akan hilang ingatan terus. tak caya kau tgk si peminjam luar sana), family saving, Asb saving, Yang ni aku nak bagitau ini adalah benda wajib aku akan tolak untuk gaji. pastu, tahun ni baru aku create sendiri iaitu simpanan sendiri. tak banyak pun dalam RM50 sebulan. And total perbelanjaan aku untuk setiap bulan aku bagitau hanya Rm200 sahaja. Ni belum masuk tolak duit minyak motor or keperluan motor lagi tau. Tapi, style aku kalau bulan ni aku dah terpakai duit untuk simpanan Asb or simpanan sendiri aku akan gantikan balik untuk bulan seterusnya. Mampu ke ??? haha
Ha, cter part bonus plk, aku tak habiskan semuanya. Aku terhadkan amount tertentu untuk aku belanja. Selebihnya aku simpan untuk kegunaan aku nanti. Lagi2 raya ni nak guna bnyk duit kan. So, disitulah kau amik utk kegunaan. Faham ke faham..?? Penat aku cter n explain panjang2. 😂 

Huishh panjang giler perenggan kedua ni. haha.. Okay, continue. Dari bonus tu juga aku mmg dah berniat nak belanja family makan kat luar. Cuma aku nak ingatkan korang. Bila ada rezeki lebih, seelok2nya share sedikit dgn family or kawan2 korang. Mudah mudahan, bertambah rezeki tu ye. Okay esok aku sambung cerita celebrate birthday Dhia & Opah ye.  Sebab, aku sekarang nak tido dah.  Jam pun lagi 1 minit nak dekat kol 12. okay bye2. 



03-02-2019
11.59 pm

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Bercucuk Tanam

 Bismillahirrahmanirrahim.. Hari ni aku terajin nak update blog. HUHU.. So, aku nak share hobi baru aku bercucuk tanam dan bagaimana aku bol...