Saturday 27 May 2017

Menu for Ramadhan

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum w.b.t ..

   Apa khabar anda semua..? Bagaimana dengan puasa untuk hari yang kedua ini..? Baik ataupun Lebih Baik..? Alhamdulillah.. semoga puasa ini menjadikn kita lebih baik insyaAllah..

   Baiklah, puasa ni kadang-kadang takde idea nak masak & nak makan apa kan..? Patut lah orang kata soalan sebegini is complicated question.. hehehe.. Tapi, hari ini aku nak try buat nasi kerabu lah pulak.. Maybe, sebab aku search tengok bahan-bahannya is simple. So, i decide to make this menu for today. Tetapi, i need to inform my mother first. Okay ke tak menu untuk berbuka ni..? Karang aku buat, depa kata takdak org makan lah, dah ada menu lain lah. Ceq mana nak tau kan..! huhu..

   Okay, actually this recipe for nasi kerabu aku amik dari "Azie Kitchen". Aku suka bab search resepi ni tengok pada her blog. Sebab, cara kak azie ni share recipe dari blog dia, dia show step by step tau. Siap ada gambar masakan yang dia buat lagi. (Terliur ceq tengok) and that's why lah aku cepat faham..

   Aku selalu dengar orang kata budu..budu..budu.. Tapi, aku tak tahu apa rasa budu..? Aku pernah je beli & makan nasi kerabu yang orang kelantan buat. Tapi, aku makan takde rasa lain pon.. Biasa je.. Siap aku tanya kak faizah lagi (staff in my office) macam mana rupa budu. Katanya, yang warna coklat2 tu, itu lah budu. Ouhh.. but, i don't really know it. So, hari ni nasi kerabu aku try buat letak budu (kalau ada dalam peti sejuk lagi).

   So, korang yang tak tahu menu berbuka apa nak buat boleh la search tengok menu yang simple & sedap2 yang boleh korang buat ok..!! Tak salah mencuba something news. But make sure, if you're first time buat resepi baru. Elakkan buat terlampau banyak. Karang tak pasal2 membuang ke dalam tong sampah.. Jangan Membazir yee...!! Amalkan hidup bersederhana, jangan tamak.. Okay, akhir kata ... Selamat Berpuasa..

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Bercucuk Tanam

 Bismillahirrahmanirrahim.. Hari ni aku terajin nak update blog. HUHU.. So, aku nak share hobi baru aku bercucuk tanam dan bagaimana aku bol...