Friday 5 January 2018

Quote "Hati"

Bismillahirrahmanirrahim..


Kalau hati ada berkata "elehh"
itu tandanya anda mula beraksi RIAK
.
Kalau hati ada berkata "biarlah"
itu tandanya anda mula beraksi TIDAK MEMPEDULI
.
kalau hati ada berkata "menyampah aku"
itu tandanya anda mula beraksi CEMBURU
.
Kalau hati ada berkata "lantaklah"
itu tandanya anda mula beraksi SOMBONG
.
Kalau hati ada berkata "malas campurlah"
itu tandanya anda mula beraksi MEMULAU
.
Kalau hati ada berkata "aku kaya"
itu tandanya anda mula beraksi BONGKAK
.
Kalau hati ada berkata "aku lebih hebat"
itu tandanya anda mula beraksi EGOIS
.
Kalau hati ada berkata "aku sayang kepada semuanya"
itu tandanya anda mula kembali kepada FITRAH yang mengatasi segala aksi di atas
.
.
.
Tanyalah diri .. Siapa aku sebenarnya..?
.
.
.
Siapa kata USTAZ tak pernah buat DOSA
.
Siapa kata PAKAR KAUNSELING tak ada MASALAH
.
Siapa kata CHEF tak pernah masak NASI MENTAH
.
Siapa kata DOKTOR tak pernah SAKIT
.
Siapa kata PROFESOR tak pernah KENA TIPU (walaupun dia serba tahu)
.
INGATLAH bahawa semua Manusia yang hidup di dunia ini
.
.
.
Allah berikan KELEBIHAN dan KEKURANGAN masing-masing
.
Allah berikan Kelebihan,  Bukanlah 100%
.
Diberinya semua Pengetahuan
.
Allah berikan Kekurangan,  Bukanlah sehingga ia Menghinakan
.
Terkadang sengaja Allah menyulitkan perkara yang kita PAKAR
agar kita tidak perlu SOMBONG
 .
Agar kita sentiasa menjadi HAMBA yang BERSYUKUR kepada-NYA
.
Jika SEDIH, Jangan pendam dalam hati,  Ada Allah tempat BERBAGI
.
Jika MARAH, Jaga fikiran & hati, Ada Allah tempat MENENANGKAN DIRI
.
Jika SUSAH, Jangan merasa pilu, Ada Allah tempat MENGADU
.
Jika GAGAL, Jangan berputus asa, Ada Allah tempat MEMINTA
.
.
.
Moga 2018 bermakna untuk aku, kau,  dan kita semua..
.
(C&P)


Sekian...        3.56 pm

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Bercucuk Tanam

 Bismillahirrahmanirrahim.. Hari ni aku terajin nak update blog. HUHU.. So, aku nak share hobi baru aku bercucuk tanam dan bagaimana aku bol...