Saturday 14 September 2019

Resepi Kek Marble


Bismillahirrahmanirrahim..


   Malam ni, ter extra rajin nak masak itu ini. Extra rajin tu sampai nak buat dua resepi kuih dan kek. Mula2 cakap dengan mak nak buat rempeyek. Tapi, bila fikir balik rempeyek ni lambat nau siapnya. So, aku decide untuk buat kek marble. For your information, aku tak pernah buat kek ni selama aku hidup 26 tahun ni. Chewah.. haha.. Tapi, disebabkan dulu pernah kak Siti (kakak kat tempat kerja aku), dia bagi kek marble ni. Terusss fuhhhhh satu bekas tu habis.😂 Serius aku cakap memang rasa dia sedap sangat. Btw, aku bukan peminat kek kering ni sangat. Sebab aku punya cita rasa adalah kek yang ada cream. Tak kisahlah kek coklat ke kek cheese ke, make sure mesti ada topping kat atas kek tu.

   Then, salah satu aku buat kek ni pun sebab dari facebook Azlina Ina Bakery. Aku suka part dia buat kek and tak lokek ilmu  share resepi kat orang ramai. That's why banyak yang dia post aku like. Sampai dapat anugerah "top fans" ko...!! hahahhaha.. ko hadooo ??? 😜

   Okaylah, resepi dan gambar dekat bawah ni ha.

Macam ni selang selikan adunan A and B


Pastu lorekkan buat corak supaya dekat kek dalam tu kelihatan cantik.


Dah siap bakar pun


Tadaaaaaa.... 


Cantik tak kejadiannya.. Macam versi baju Harimau Malaya kan??? hahahahaha... 



Resepi Kek Marble

- 220 gram Margerin 
- 180 gram Gula Aising
- 1 penutup Esen Vanilla
- 6 biji telur gred B
- 200 gram Tepung Gandum
- 20 gram Susu Tepung
- 1 sudu Baking Powder
- 1/4 Susu Pekat Manis
- 3/4 Serbuk Koko/Emulco Coklat
- Esen Pewarna (colour ape2 pun boleh) 


Cara Membuat:

- Mix kan Margerin dan gula aising
- Masukkan esen vanila dan telur satu persatu serta susu pekat manis. 
- Kemudian masukkan tepung, susu tepung, dan baking powder. Putar sehingga sebati. 
- Adunan yang telah sebati asingkan kepada 2 bahagian. 
- 1 bahagian masukkan serbuk koko. Kalau nak guna emulco coklat pun okay. Cuma aku takde benda alah tu so ganti dengan serbuk koko jah.
- 1 bahagian masukkan Esen pewarna. Ape2 warna yang ko rasa menarik tertarik kau memang da bomb pun boleh. Macam aku letak pewarna oren. 
- Dah settle this part, barulah sediakan loyang yang dilapik dengan kertas kek. 
- 1 layer adunan masukkan warna koko, kemudian atas adunan koko tadi letakkan adunan pewarna lain. Bergilir2 lah buat sampai kedua2 adunan habis. 
- So, boleh bakar selama 45 minit dengan suhu 170 or 180 darjah celcius.. 

Selamat Mencuba



15/09/2019
12.20 a.m

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Bercucuk Tanam

 Bismillahirrahmanirrahim.. Hari ni aku terajin nak update blog. HUHU.. So, aku nak share hobi baru aku bercucuk tanam dan bagaimana aku bol...